måndag 3 oktober 2011

Premiär!

Så då var det dags, det första inlägget och ett försök till att skänka lite inspiration i vardagen.

Idag ligger mitt fokus på detaljer i heminredning, små saker som skapar hemkänsla och personlighet. Många köper ju idag sina möbler från jätten IKEA och risken finns ju att man hos de flesta i sin bekantskapskrets hittar samma Bokhylla (Billy) samma Säng (Malm) samma Hylla i badrummet (Molger) osv.

Med samma bas hos många finns ju risken att hemmet blir opersonligt tänker jag.

För att komma ifrån risken att mitt hem ser ut som en bild ur Ikeakatalogen så har jag valt att göra lite små saker t.ex. i bokhyllan (Billy) inte bara ha böcker, utan tänkt på att matcha färger, ställa dit tavlor, lägga en del böcker och ställa andra, genom att göra det blev bokhyllan mer dynamisk och jag tror mer fokus för ögat blir på innehållet i bokhyllan snarare än på bokhyllan. Jag har demonterat min säng så att jag bara använder gaveln av Malm stommen och istället valt fria ben och en lång sängkappa om sängen, inte så självklart att det är en Malm längre. Men detta å sido som ändå kanske är bagatell artat, det som gör ditt hem ett hem är väl alla de små sakerna, det du kunnat ärva från mormor, det du fått av mamma eller kanske något du själv köpt på en resa, saker med ett affektionsvärde som kan smygas in här och var för att skapa den där känslan av hemma. 

Så ni kanske ska tänka till innan ni ratar den lilla virkade duken från mormor eller den krokiga lampan från farfar, det kanske är precis vad som behövs för att ge mer karaktär åt ett Ikeakatalogs rum.

Saker du dessutom känner en koppling till gör att ditt hem känns som din fristad, det är saker som kanske får dig att le när du tänker på  var dem kommer ifrån, en stor avgörande ingrediens för att du ska trivas hemma.

Viss materialism i sitt tänk skadar inte att ha, men det är bra tycker jag om det i det materialistiska tänket finns en baktanke och omtanke om vad man köper, slänger eller återanvänder.

XoXo

Kim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar